|   | 

Budowa społeczności na Facebooku – dlaczego warto?

Facebook to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zbudowanie grupy lojalnych i wiernych klientów. Czym jest społeczność skupiona wokół marki i jak ją zbudować w social media – na te i inne pytania z tym związane staramy się odpowiedzieć w tekście.

Społeczność marki

Firmy od dawna próbują budować silne więzi emocjonalne z klientami. Wielu koncernom na przestrzeni długoletniej działalności udało się stworzyć społeczności fanów. Członkowie tych grup są ambasadorami marki, podzielają te same wartości, wierzą w markę, są z nią silnie związani emocjonalnie i nieustannie od lat korzystają z produktów tej marki (promują ją także wśród rodziny i znajomych). Wielu firmom, dzięki dużej społeczności klientów, udało się przetrwać różne zawirowania na rynku i kryzysy finansowe (np. Harley Davidson). Dla wielu osób członkostwo w takiej społeczności to powód do dumy, są na dowód ich przywiązania do marki zrobić naprawdę wiele (np. tatuaż z logiem marki).  Społeczność marki charakteryzują takie atrybuty, jak:

  • Wspólna świadomość (silne przywiązanie do marki, wspólna symbolika umożliwiająca się odróżnić od innych).
  • Wspólne rytuały (imprezy pozwalające zintegrować społeczność wokół wspólnych wartości).
  • Moralna odpowiedzialność za grupę (poczucie obowiązku zarówno wobec kolegów, jaj i całej grupy).
  • Identyfikacja  z marką (codzienne życie według wartości utożsamianych przez markę).

Jak wskazują eksperci z SocialElite budowa społeczności na Facebooku to nie tylko forma marketingu – sposób na zwiększenie sprzedaży, ale także sposób na zbudowanie długotrwałych relacji z klientami. A wiadomo przecież, że grupa lojalnych klientów to jeden z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie biznesowym. Tylko grupa wiernych klientów, regularnie sięgających po produkty marki może zapewnić firmie stabilny wzrost.

Budowa społeczności marki

W praktyce można wyróżnić społeczności spontaniczne i stworzone przez firmę. Tych pierwszych jest znaczniej mniej, tylko wyjątkowe marki mogą liczyć na to, że wokół ich produktów samoistnie wytworzy się grupa niemal wyznawców, którzy będą mieli podobny stosunek emocjonalny do marki, jak kibice do swojego ulubionego klubu piłkarskiego (np. Apple). Jednak w rzeczywistości większość społeczności to grupy zainicjowane i wspierane przez markę. Najskuteczniejszym miejscem do budowania społeczności stał się w ostatnim czasie Internet, oferuje dotąd niespotykane możliwości w tym zakresie. Najważniejsze narzędzia online do budowy społeczności:

  • fora branżowe lub korporacyjne
  • wirtualne grupy wsparcia
  • internetowe kluby i programy członkowskie
  • social media (aktywne prowadzenie Fanpage na Facebooku to jeden z najskuteczniejszych sposobów w tym zakresie, nierzadko to profil w tym serwisie jest głównym miejscem integracji fanów marki)
  • content marketing (dostęp do ekskluzywnych treści dla członków społeczności).

Budowa społeczności marki na Facebooku to już wyższy poziom zaawansowana, można podjąć się tego zadania samodzielnie, ale lepiej będzie jednak skorzystać z profesjonalnego wsparcia. Jednak jeśli zdobędziemy się na odwagę i będziemy chcieli zrobić to we własnym zakresie, to warto przynajmniej skorzystać z jednego z organizowanych w sieci szkoleń, dotyczących nie tylko sztuki prowadzenia Fanpage, ale także budowania społeczności. Kursy online z obsługi Facebooka przewidziane są zarówno dla przedsiębiorców, jak i pracowników działów marketingu zajmujących się na co dzień obsługą social mediów.

Podsumowanie

Silna społeczność skupiona wokół marki to jeden z czynników decydujących o rynkowym sukcesie, dlatego jej budowa powinna być obowiązkowym elementem strategii komunikacyjnej, zwłaszcza w social media. To znacznie tańsza i skuteczniejsza od wielu innych działań forma marketingu.

Artykuł zewnętrzny

Redakcja

enterfinance.pl

Zobacz również